dag 11 en 12, Baikalmeer en Irkutsk - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van Mennolt Vedder - WaarBenJij.nu dag 11 en 12, Baikalmeer en Irkutsk - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van Mennolt Vedder - WaarBenJij.nu

dag 11 en 12, Baikalmeer en Irkutsk

Door: Mennolt

Blijf op de hoogte en volg Mennolt

15 Augustus 2014 | Rusland, Irkoetsk

Bij aankomst van de trein in Irkutsk, stond de chauffeur al op het perron met mijn naam op een bordje. Hij bracht me naar Listvianka, een dorpje 65 km buiten Irkutsk dat mooi uitkijkt over het Baikalmeer. Mijn guesthouse is een soort blokhut, ongeveer 200 meter vanaf het Baikalmeer. Helaas was er niet de douche waar ik naar verlang, dus maar weer met de hand wassen, voor de rest was alles wel in orde. Daarna ging ik een rondje lopen en bijna alle winkeltjes waren dicht en/of zag er niet uitnodigend uit. Het was een beetje een dooie boel, maar gelukkig kon ik wel genieten van het prachtige zicht over het Baikal meer.
Het doet mij een beetje denken aan de Noorse fjorden, maar dan om een meer heen. Het meer is natuurlijk veel te groot om rond te lopen (grootste meer ter wereld) en er is best een koude wind, dus ik besluit maar eerder terug te gaan naar de blokhut en voor te bereiden voor Mongolië. Daarna heb ik alle verslagen geüpload, wat eerder niet kon vanwege het gebrek aan Internet. Alle apparatuur is nu opgeladen en ik ben ook weer uitgerust en klaar voor het volgend avontuur in Mongolië.
De volgende morgen na een ontbijtje in het guesthouse werd ik weer opgehaald door een chauffeur, die mij weer naar Irkutsk bracht naar een homestay.
Deze homestay is van een Russische oma, die nog wel redelijk Engels spreekt. Na een korte kennismaking en een overkomst over de was gaat zij weer terug naar haar werk en ik wil zo snel mogelijk de stad in. Maar eerst dacht te gaan douchen, maar dit keer werkte het warme water weer niet. Dat was dus letterlijk en figuurlijk een koude douche. Hopelijk kan ik vanavond of morgenvroeg wel normaal douchen want anders zit ik weer een week zonder een warm en stromend water.
Irkutsk is best een leuke plaats, lekker rustig aan het water en veel rustige parkjes. Dat is wel lekker want het is weer boven de 30 graden vandaag. Wat mij opvalt is dat er weer een dozijn bruiden en bruidsmeisjes door de stad rond lopen, bij elke plek dat ik wil fotograferen. Geeft de Russische regering soms subsidie op trouwen? Want ik zie meer bruiden dan toeristen. Vanavond wil ik naar een pizzeria gaan om nog eens een keer iets lekkers te eten, want ik weet niet wat mij in Mongolië te wachten staat bij de nomaden. Morgenvroeg word ik naar het station gebracht en dan heb ik de grensovertocht van Irkutsk naar Ulaanbaatar. Meteen in Ulaanbaatar zal ik op een Gobi-woestijn expeditie gaan, dus het zal zeker wel 8 dagen duren voordat ik weer Internet zal hebben. Wat dat betreft, zal mijn verjaardag heel rustig worden in de Adelaars-vallei en ijsvlaktes van Mongolië.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mennolt

Actief sinds 03 Feb. 2013
Verslag gelezen: 486
Totaal aantal bezoekers 11122

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2014 - 03 September 2014

Trans-Mongolie Express

03 Februari 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: